Van alles wat

Van alles wat

Vandaag zijn de scholen weer gestart na vier weken vakantie. In de vakantie hebben we de uniformen van degene die op het voortgezet onderwijs zitten gecontroleerd en gekeken wat er vervangen moet worden. Eén jongeman moest nieuwe schoenen en een ander een nieuwe broek. Ik ga dan altijd met hen naar de markt. Ik had heel duidelijk aangegeven jullie moeten morgen om half negen bij het voedingscentrum zijn. Eén jongen was er en de andere niet. Nog een Zambiaans halfuurtje gewacht en toen toch maar naar de markt gegaan. Degene die er niet was, woont dichtbij het voedingscentrum. Ik dacht: Laat ik er toch maar even stoppen, misschien is hij het vergeten. Hij was het inderdaad vergeten, hij lag nog te slapen. Snel koud water in het gezicht om wakker te worden en mee de auto in. Nog even wakker worden in de auto en dan naar de winkel. Wat is het dan fijn dat ze goed Engels spreken. De verkoopster in de winkel sprak géén Engels en de jongens vertaalden alles voor mij. Mooi om deze ontwikkeling te zien.

Op de laatste dag voor de schoolvakantie hebben de moeders de rapporten opgehaald. Mooi om te zien dat de resultaten goed zijn en dat de kinderen in twee jaar tijd veel vooruit gegaan zijn. Het is ook fijn dat we merken dat ze met veel plezier naar school komen.

Soms haakt er weleens een kind af. Een meisje van 12 jaar oud is al een week niet op school. Haar broer en zus die in dezelfde klas zitten zijn een beetje vaag over de reden waarom ze er niet is. Op een dag vertellen ze dat het zusje in Lusaka is. Een tante heeft haar meegenomen. Bij ons een heleboel vraagtekens. Hoe dan??? De moeder komt met het jongere broertje voor een maaltijd. Ik vraag naar het meisje en de moeder vertelt dat haar zus langs kwam vanuit Serenje en ze was op weg naar Lusaka. Het meisje zei dat ze nog nooit in Lusaka geweest was en haar tante heeft zonder overleg het meisje meegenomen naar Lusaka. Ik vond het een raar verhaal en had zo mijn twijfels. Ik vroeg waar ze het geld vandaan had om een buskaartje te kopen. Wanneer komt ze terug? Dit weekend komt ze terug, was het antwoord. We hebben haar tot dusver nog niet terug gezien. Later hoorden we bij stukjes en beetjes het echte verhaal van haar broer en zus. Het echte verhaal is dat een oudere zus van het meisje in Lusaka woont. Zij heeft een baby en een peuter en heeft haar zusje meegenomen naar Lusaka zodat het zusje op de kinderen kan passen en de oudere zus kan gaan werken. Er wordt voor deze oplossing gekozen om op de korte termijn te overleven. Het zusje past op zodat haar oudere zus kan gaan werken en op deze manier komt er geld binnen en eten op tafel. De lange termijn is dat het zusje niet naar school gaat en dat haar kans op een goede toekomst wordt ontnomen. De kans is heel klein dat zij ooit nog naar school zal gaan.

Nog even iets anders wat ik jullie niet wil onthouden. Ik stond de was op te hangen op de veranda bij mij thuis. Ik zie opeens enige opwinding bij de tuinman. Wat is er aan de hand? Er is een slang in de tuin. Ai, dat wil je niet. Ik heb vanaf de veranda (op veilige afstand) gekeken hoe hij de slang te lijf ging. Ik zag de slang tegen de tuinmuur af en toe boven de planten uitkomen. Uiteindelijk is het gelukt om de slang dood te maken. Het was geen klein slangetje. Ik was wel opgelucht want ik heb liever geen slang in huis.

Hartelijke groet,

Gerda